:: پرمخاطب ها  

:: ویژه ها  

اخبار  
داغ کن - کلوب دات کامتعداد نظرها: 0 نظر تعداد بازدید: 423 تعداد امتیازدهی:  1   (Article Rating)


احیای راه باستانی از «وایکینگ ها تا ایرانیان»

تهران و مسکو فرصت امکان ساخت کانالی بین دریای خزر و خلیج فارس را پیش رو دارند که کاملا در خاک ایران کشیده خواهد شد. کانالی 700 کیلومتری که می تواند راه باستانی تجاری « از وایکینگ ها بسوی ایرانیان» را جان تازه بخشد.

30a30.ir : خبرگزاری اسپوتنیک پس از طرح این موضوع نوشته است: این جا تغییر جدی پشتیبانی و ترانزیت در اورآسیا و درآمدهای میلیاردی شماری از کشورها و ضرر کشورهای دیگر مطرح است که نخست باید درباره این طرح بلندپروازانه و پیامدهای احتمالی ژئوپلیتیکی آن آشنا شویم.

 

*دخالت سیاست
در ادامه گزارش آمده است: پیداست تشدید مناسبات با آنکارا به دلیل سوریه، مسکو و تهران را وادار کرد به این طرح فراموش شده برگردند. ترکیه خوب از برگ برنده خود در صورت درگیری آشکار با روسیه آگاه است و از این رو در مذاکرات همیشه از آن برای تهدید مسکو استفاده می کند که سلب چنین اهرم ژئولیتیکی از آنکارا مناسبات روسیه - ترکیه را تغییر ریشه ای خواهد داد.
نتیجه دیگر آن، ساخت کانال قابل رقابت وئر شاهرگ اصلی متصل کننده آسیا و اروپای غربی، خواهد بود.

ساخت کوتاه ترین راه آبی در حوضه اقیانوس هند از آتلانتیک شمالی در مسیر ولگا — بالتیک باعث احیای راه باستانی تجاری «از وایکینگ ها تا ایرانیان» خواهد شد و بطور ریشه ای لجستیک حمل ونقل اور اسیا را تغییر خواهد داد.

در این رابطه حاشیه دریای خزر و سیستم کشتیرانی رودخانه ای روسیه از انگیزه قدرتمند رشد و تکامل برخوردار خواهد شد. تهران و مسکو نفوذ خود بر کشورهای منطقه از جمله آذربایجان را افزایش خواهند داد که هم اکنون تا حد زیادی به ترکیه تکیه دار و همچنین سبب افزایش تجارت بین بخش اروپایی روسیه و کشورهایی مانند هند و چین خواهد شد که بدین ترتیب می توان آن را «راه ابریشم آبی» نامید.

این پروژه به دلایل سیاسی با برخورد خصمانه کشورهای پادشاهی سنی خاور میانه و شرکای غربی مسکو روبرو خواهد شد. هیچ یک از این کشور ها نیازی به تلاش های روسیه و ایران ندارند.

آری، کانال سوئز توسط مصر کنترل می شود، اما هر دو خروجی آن در دریای سیاه و اقیانوس اطلس تحت کنترل کشورهای عضو ناتو قرار دارد و در صورت تمایل، مرزبانان ترکیه، اسپانیا یا انگلیس می توانند هر نوع باری را که از کنار سواحل آنها رد می شود، بازرسی کنند.

 

*سودها و ضررها
آنچه به قیمت و زمان ساخت این کانال و سود احتمالی آن مربوط می شود، بهتر است به نمونه کانال سوئز توجه شود. هم اکنون حدود 7-5 میلیارد دلار در سال سود نصیب مصر می شود.
سال 2015 میلادی ساخت کانال « دوبلور» آن به درازای 70 کیلومتر پایان یافت تا بتوان حرکت کشتی ها را در دو مسیر رفت و برگشت همیشه تأمین کرد که در یک سال با چهارمیلیارد دلار هزینه تمام شد.

دولت مصر امیدوار است با مدرنیزه کردن این کانال، بتواند تا سال 2025 میلادی 13-10 میلیارد دلار در سال از راه ترانزیت درآمد کسب کند.

از آنجا که 450 از 700 کیلومتر کانال دریای خزر — خلیج فارس از راه رودخانه های موجود قابل کشتیرانی کشیده خواهد شد، بنا براین فقط 250 کیلومتر باقی می ماند و شاید برای ساخت آن 15-10 میلیارد دلار ضروری باشد و اگر سود سالانه آن حدود سه میلیارد دلار باشد، در این صورت در پنج سال سودآور خواهد شد.

برای مصر ساخت کانال جدید دریای خزر — خلیج فارس حاوی چنین دورنمای شادی نخواهد شد و برای ترکیه هم یک فاجعه بزرگ است، زیرا از بخش اعظم درآمد ترانزیتی محروم می شود.
کانال ترانس ایران ضربه شدیدی به بریتانیا و آمریکا خواهد زد که نفوذ جهانی آنها تا حد زیادی بر کنترل راه های اصلی تجاری استوار است. ساخت کانال ترانس ایران امکانات این کشورها را در کنترل تجارت منطقه محدود خواهد کرد. هیچ شکی نیست که این طرح با مقاومت سرسختانه کشورهای غربی روبرو می شود، درست همان گونه ای که آمریکا بیشترین تلاش را می کند تا مانع ساخت کانال نیکاراگوئه به عنوان گزینه مسیر پاناما شود که تا کنون عملا تحت کنترل واشنگتن قرار دارد.

باید برای واکنش غرب آماده بود و به محض بررسی جزئیات ساخت کانال دریای خزر — خلیج فارس، رسانه های غربی خیلی چیزها در باره آسیب شدید به محیط زیست را مطرح خواهند کرد و اینکه این کانال می تواند ضرر زیادی به طبیعت وارد کند، در باره آسیب های بسیار تجاری آن، در باره زیان های وارده به کشاورزی خواهند گفت و حتما دلایلی عنوان خواهند کرد.

از این رو، مسکو و تهران برای نشان دادن تمام برگه های خود در این بازی آماده نیستند و سعی می کنند به ندرت در باره این موضوع صحبت کنند. نمونه نخست وزیر نیکاراگوئه گویا این واقعیت است. مقامات ایران و روسیه باید از پیش در برابر مخالفان خارجی ساخت کانال آماده شوند و از سوی دیگر، چنین برخوردی برای مسکو و تهران تازگی ندارد. اکنون می توان امیدوار بود این بار طرح ساخت کانال دریای خزر — خلیج فارس اجرا شود.

در پایان گزارش آمده است: اتحاد شوروی هیچ توجهی به این طرح نشان نداد. آتاتورک مصلحت گرا سکولار بهتر از شاه ایران سودآوری ساخت کانال را درک کرده بود و مناسبات بین شوروی و ترکیه دوستانه بود و دلیلی برای جستجوی گزینه گران قیمت تنگه بسفور و داردانل وجود نداشت.

 

 

*ایرنا

کد خبر:  1557085
فرستنده: 30a30.ir خبرنگار
گروه: اخبار و رویداد ها, خبرنامه
Tags: آمریکا, سوریه, ایران, ترکیه, روسیه , خلیج فارس, مصر, مسکو , بریتانیا, آنکارا , تهران , ناتو, ایرانیان, Iran , شوروی, آتاتورک, پاناما, احیای راه باستانی, وایکینگ, راه باستانی وایکینگ ها تا ایرانیان, دریای خز, کانال دریای خزر خلیج فارس, کانال نیکاراگوئه, کانال سوئز, راه ابریشم آبی
22222

مطالب مرتبط :

مناظره زنده شد


 کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، از تصویب پخش زنده مناظرات خبر داد.       با تصویب کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهور...

اصلاحات اردوغان رأی آورد/ هوادارانش به خیابان ریختند


 منابع خبری از پایان شمارش آرای همه‌پرسی ترکیه درباره اعمال تغییرات در قانون اساسی این کشور، پیروزی اردوغان و جشن هواداران وی خبر دادند.   ...

واکنش اتحادیه اروپا به موفقیت اردوغان در همه پرسی


 مقامات اتحادیه اروپا در واکنش به موفقیت رجب طیب اردوغان در همه پرسی قانون اساسی اعلام کردند که منتظر گزارش ناظران بین المللی درباره این همه پرسی...

داعش بار دیگر با گاز سمی به غرب موصل حمله کرد


 سخنگوی فرماندهی مشترک عملیات عراق اعلام کرد سازمان تروریستی داعش در غرب موصل با گازهای سمی به نیروهای عراقی حمله کرده است که دومین حمله از این ن...

توطئه جدید علیه تهران/ هواپیماهای ایران در تیررس قرار گرفتند


 "با توجه به حمایت مستقیم ماهان از سپاه که در نبردهای نیابتی منطقه حضور دارد، این شرکت را می‌‌توان با تحریم‌ مجبور به تعطیل شدن کرد، اقدامی‌که شا...


امتیازدهی
اين مطلب تا چه ميزان مورد قبول شما واقع شد؟
نظرات

نام و نام خانوادگی (الزامی)

Email (not required)

وب سایت

Enter the code shown above:



 

اخبار پربیننده   
No articles match criteria.

       کمينه



ریاضی اول ابتدایی

وقت سفارت آلمان در تهران

مهاجرت به آلمان


آخرین اخبار  
رشوه‌خواری در خرید وقت سفارت آلمان در تهران و بیروت
گمانه زنی در مورد تغییرات مدیران خودرو سازی ها
سرپرست دانشگاه آزاد معارفه شد/ میرزاده حضور نیافت
امروز؛ برگزاری جلسه دادگاه رضا ضراب
ورود هیات ایرانی به مذاکرات صلح سوریه در آستانه
چرا صلاحیت احمدی نژاد احراز نشد؟
مناظره زنده شد
پیشنهاد رئیس جمهور وسیع‌ترین کشور مسلمان ... ممنوعیت نقاب و ریش بلند!
«اخبار بد» برای عربستان و امارات
شهادت جوان فلسطینی هنگام رانندگی
انفجاری قوی پایتخت یونان را لرزاند
اصلاحات اردوغان رأی آورد/ هوادارانش به خیابان ریختند
واکنش اتحادیه اروپا به موفقیت اردوغان در همه پرسی
داعش بار دیگر با گاز سمی به غرب موصل حمله کرد
"عفت مرعشی" و "فاطمه هاشمی رفسنجانی" به انگلیس رفتند
توطئه جدید علیه تهران/ هواپیماهای ایران در تیررس قرار گرفتند
خسارات ناشی از سیل به روستاهای جبل و باراندوز- ارومیه | تصاویر
اظهارات جدید احمدی نژاد درباره انتخابات: شرایط تغییر کرده!
حاشیه‌های آخرین روز ثبت‌نام انتخابات‌ریاست‌جمهوری
حاجی بابایی: با شعار "دولت کار آمد و مردمی" وارد عرصه انتخابات شده ام
9 کشته در پی وقوع سیل در 4 استان
جزییات درگذشت عارف لرستانی
روز سخت مهاجران در دریای مدیترانه
پایان پریشانی نرگس
اعدام فجیع چهار کرد به دست داعش در شهر رقه

 
 
©   Copyright 2008 www.Atorpat.ir      شرایط استفاده     حريم شخصي كاربران